Op maandag 15 mei bracht burgemeester Jan Willem Boersma van de gemeente Alblasserdam een werkbezoek aan hospice De Cirkel voor de Alblasserwaard in Papendrecht.

Hospice De Cirkel heeft een vestiging ten behoeve van de inwoners van de Zwijndrechtse Waard in Hendrik-Ido-Ambacht en sinds eind 2020 een vestiging voor de inwoners van de Alblasserwaard in Papendrecht.

Als het in het ziekenhuis of thuis niet meer kan zijn deze ‘bijna-thuis-huizen’ een waardevolle mogelijkheid voor mensen om te midden van hun naasten hun laatste levensfase door te brengen. Alle vrijwilligers zijn specifiek opgeleid om de bewoners en hun naasten nabij te zijn. Zij zorgen voor eten, drinken en vooral voor liefdevolle aandacht. De eigen thuiszorgorganisatie en de huisarts van de bewoners geven de nodige medische zorg.

Ad van Driel, bestuursvoorzitter van hospice De Cirkel en Arie van den Herik, bestuurslid van de vriendenstichting, ontvingen de ‘nieuwe’ burgemeester. Ad van Driel memoreerde dat de relatie van de gemeente Alblasserdam en hospice De Cirkel voor de Alblasserwaard vanaf het eerste contact met burgemeester Jaap Paans in 2018 erg goed is geweest. Tot zijn aftreden bleef hij als ware ambassadeur nauw betrokken bij het hospice.

Burgemeester Boersma bewonderde eerst het hospice met veel faciliteiten voor haar bewoners en diens naasten. Daarna ging hij in gesprek met coördinator Nicole Michielsen en met de vrijwilligers van dienst, Ina van Dijk-Wemmenhove en Annemiek van der Linden-Hulsbosch. Zij vertelden met passie over hun dankbare taken in het hospice. De burgemeester nam ruim de tijd en sprak zijn waardering uit voor de hartverwarmende inzet van alle vrijwilligers in beide vestigingen. Hij wenste hen veel succes met hun betekenisvolle mooie werk. Ook deze burgemeester gaf aan graag nauw betrokken te blijven bij het reilen en zeilen van het hospice vanwege haar grote betekenis voor de samenleving.