Op vrijdag 14 april was wethouder De Meij van de gemeente Zwijndrecht te gast bij de vestiging van hospice De Cirkel voor de Zwijndrechtse Waard om een aantal jubilerende vrijwilligers te huldigen.

Hospice De Cirkel heeft een vestiging ten behoeve van de inwoners van de Zwijndrechtse Waard in Hendrik-Ido-Ambacht en een vestiging voor de inwoners van de Alblasserwaard in Papendrecht. Als het in het ziekenhuis of thuis niet meer kan zijn deze ‘bijna-thuis-huizen’ een mooie mogelijkheid voor mensen om te midden van hun naasten hun laatste levensfase door te brengen. Alle vrijwilligers zijn specifiek opgeleid om de bewoners en hun naasten nabij te zijn. Zij zorgen voor eten, drinken en vooral voor liefdevolle aandacht. De eigen thuiszorgorganisatie en de huisarts van de bewoners geven de nodige medische zorg.

Vicevoorzitter Jennie Vos opende de informele bijeenkomst in de huiskamer van het hospice, heette de wethouder welkom en sprak de vrijwilligers, die allen al tien jaar actief zijn voor het hospice, toe: “Als hospice vinden we het belangrijk dat we onze bewoners kunnen ondersteunen om op een zo veilig en rustig mogelijke manier te sterven. Daarbij is er aandacht en ondersteuning voor de naasten. Jullie als vrijwilligers doen dit op een respectvolle en warme manier. En wat fijn dat jullie dit ook al zolang voor ons doen, tien jaar is niet niks.” Namens het bestuur dankte zij de vier jubilarissen.

De wethouder sprak zijn waardering uit voor de vrijwilligers. “Jullie inzet is enorm waardevol. Samen hebben jullie het hospice een waardevolle en belangrijke plaats gegeven in onze regio. Heel bijzonder ook dat jullie bereid zijn dit al gedurende zo’n lange tijd te doen. Hier heb ik veel waardering voor.” Ook werd er gesproken over de diverse mooie, maar ook verdrietige  momenten die je als vrijwilliger meemaakt in het hospice.

Tijdens het uitreiken van een oorkonde bedankte de wethouder een ieder persoonlijk. Hij gaf aan de sfeer en de warmte in het hospice te kunnen voelen. “Dit is van belang bij het werk wat jullie hier doen.”

Vervolgens overhandigde coördinator Miranda Riet de jubilarissen een presentje met een mooie bos bloemen, vergezeld van een persoonlijk woord. Het hospice is enorm blij en trots op deze vrijwilligers. Zonder hen geen hospice.

Deze eenvoudige mooie bijeenkomst benadrukte zowel de grote waarde van het hospice voor de samenleving als de onmisbare inzet van vrijwilligers.